kim jest copywriter

Kim jest Copywriter?

Jeszcze niedawno podej艣cie do copywritingu i os贸b wykonuj膮cych ten zaw贸d by艂o do艣膰 krzywdz膮ce. Z jakiego艣 powodu  utar艂o si臋 przekonanie, 偶e copywriter, to osoba, kt贸ra 鈥瀙rodukuje teksty鈥. Nie wa偶ne jakie, gdzie je publikuje i jakie przeznaczenie te tre艣ci maj膮. Prawda jest jednak taka, 偶e dzia艂alno艣膰 copywritera ma du偶o wi臋ksze znaczenie, a warto艣ciowy content jest dzisiaj na wag臋 z艂ota. Przyjrzyjmy si臋 zatem bli偶ej, czym tak w艂a艣ciwie zajmuje si臋 copywriter i kim  jest copywriter? 

Kilka s艂贸w o prekursorach copywritingu…

Historia copywritingu si臋ga lat 20 minionego wieku. Pionierami copywritingu byli John Emory Powers oraz Claude Hopkins. Mistrzowie reklamy  i przede wszystkim 艣wietni sprzedawcy. Przyjmuje si臋, 偶e to w艂a艣nie ci dwaj  panowie nadal wi臋kszy sens s艂owom w 艣wiecie reklamy.  Jako piersi szukali indywidualnym przekazem dr贸g do umys艂u klienta. Reagowali na potrzeby klienta, podkre艣laj膮c warto艣膰 danego produktu. Wp艂ywali na emocje ludzkie.  

kim jest copywriter

Kim jest copywriter?

KIm jest copywriter? Wirtuozem s艂owa? Marketingowcem? Psychologiem?  Troch臋  tak…Musi te偶 dysponowa膰 szerok膮 wiedz膮 o 艣wiecie, kreatywnym umys艂em.  To umiej臋tno艣ci  sprzeda偶owe, po艂膮czone ze sprawnym poruszaniem si臋 po 艣wiecie marketingu s膮 cechami, kt贸re wyr贸偶niaj膮 najlepszych copywriter贸w.  Copywriter jednak copywriterowinier贸wny. Do najbardziej rozposzczechnionych ga艂臋zi copywritingu zaliczy膰 mo偶emy?

  • SEO copywriting – tre艣ci pod pozycjonowanie stron  internetowych.  Artyku艂y na blogi, opisy produkt贸w w sklepie internetowym. Z uwzgl臋dnieniem zasad SEO. Publikacje tworzone na potrzeby stron internetowych musz膮  by膰 z jednej strony zgodne  z wymaganiami Google.  Z drugiej musz膮 by膰 przyjazne i mi艂e w odbiorze dla potencjalnego klienta,
  • Copywriting blogowy – content marketing ma dzisiaj moc. Dobrze prowadzony blog, warto艣ciowe tre艣ci wzmacniaj膮 艣wiadomo艣膰 marki i buduj膮 relacj臋  z odbiorc膮 bloga,
  • tw贸rcy  slogan贸w reklamowych – to zdecydowanie najwy偶szy szczebel bran偶y  copywriterskiej. Chwytliwe has艂o reklamowe to cz臋sto motyw przewodni kampanii reklamowych.

Jak wygl膮da praca copywritera?

Kim jest copywriter? Jak wygl膮da jego praca. Copywriterzy w wi臋kszo艣ci  przypadk贸w s膮 freelancerami. Co to znaczy w praktyce? Nie s膮 zwi膮zani z 偶adn膮 mark膮. Pracuj膮 na zasadzie zlece艅. Wybieraj膮 te, kt贸re  im odpowiadaj膮. Ka偶dy tekst, ka偶da kampania, w kt贸rej bierze udzia艂 copywriter powinna by膰 poprzedzona solidnym research鈥 i analiz膮 konkurencji. Tylko wtedy mo偶emy stworzy膰 co艣 naprawd臋 niebanalnego, oryginalnego, co艣 swojego. Tre艣ci  tworzone przez copywriter贸w musz膮 by膰 pe艂ne j臋zyka korzy艣ci. Musz膮 by膰 soczyste w  przekazie bez tzw. lania wody. Wp艂ywa膰 na decyzje zakupowe czytelnik贸w, porusza膰 nurtuj膮ce tematy. Jeste艣my zalewani wszelkiego  rodzaju przekazem w sieci ka偶dego dnia. Wed艂ug najnowszych  bada艅 w wyniku po艣piechu wi臋kszo艣膰 z nas nie czyta pe艂nych artyku艂贸w. Czytamy  jedynie lead i nag艂贸wki. Dobry copywriter  napisze taki tekst, kt贸ry b臋dzie przez internaut臋 przeczytany od deski do deski. 

Porozmawiajmy o Twojej kampanii contentowej 馃檪




    Wype艂niaj膮c powy偶szy formularz, wyra偶asz zgod臋 na przetwarzanie danych osobowych przez firm臋 COSMOSEO. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W ka偶dym momencie mo偶esz wycofa膰 udzielon膮 zgod臋.

    艢wiat copywritingu i jego r贸偶ne oblicza…Czy ka偶dy mo偶e zosta膰 copywriterem?

    Kim jest copywriter? Czy ka偶dy mo偶e  nim by膰? Wbrew pozorom nie. Niski pr贸g wej艣cia do zawodu copywritera otworzy艂 drog臋 osobom lubi膮cym pisa膰 teksty. Wielu z  nich  uwa偶a, 偶e mo偶e sta膰 si臋 copywriterem ot, tak. Cz臋艣膰 os贸b uwa偶a, 偶e copywriting daje te偶 mo偶liwo艣ci szybkiego zarobienia pieni臋dzy – bez wi臋kszej wiedzy i do艣wiadczenia w tym zawodzie. Nie jest to do ko艅ca prawd膮. Tak  jak okre艣lili艣my powy偶ej na zaw贸d copywritera sk艂ada si臋 bardzo du偶o predyspozycji. To cz臋sto pomys艂owy cz艂owiek wielu talent贸w.  Praca copywritera jest te偶 bez w膮tpienia wymagaj膮c膮 i trudn膮 prac膮. Nie ka偶dy tekst  mo偶emy napisa膰 od r臋ki. Skomplikowane, techniczne tre艣ci to wynik wielogodzinnego wysi艂ku.

    Jakie cechy osobowo艣ci powinien mie膰 copy?

    Copywriter musi by膰 te偶 osob膮 odporn膮 na stres, potrafi膮c膮 tworzy膰 porywaj膮cy przekaz nawet pod du偶膮 presj膮聽czasu. Warto jednak pr贸bowa膰 swoich si艂 w tym 艣wiecie. Ka偶de zlecenie jest inne, ka偶de mo偶e by膰 fantastyczn膮 przygod膮 i poszerza膰 horyzonty my艣lowe. Jest to te偶 bran偶a, kt贸ra daje ogromne pole rozwoju, poniewa偶 zapotrzebowanie na warto艣ciowy content nie maleje, a mo偶na powiedzie膰 wr臋cz przeciwnie – ca艂y czas ro艣nie. Copywriterzy mog膮 pracowa膰 dla r贸偶nych kontrahent贸w: ma艂ych, 艣rednich i du偶ych marek. Mog膮 pracowa膰 bezpo艣rednio na zlecenie klienta lub te偶 by膰 podwykonawcami dla agencji interaktywnych.

    Jak tworzy膰 warto艣ciowe tre艣ci?

    Zaw贸d copywritera z roku na rok cieszy si臋 coraz wi臋kszym zainteresowaniem. Nic w tym dziwnego – jest to praca, kt贸ra daje du偶膮 swobod臋, je艣li chodzi o miejsce wykonywania codziennych obowi膮zk贸w, formy rozliczenia. Copywriterzy zazwyczaj s膮 wolnymi strzelcami, pracuj膮 na sw贸j w艂asny rachunek. Realizuj膮 zam贸wienia dla klient贸w korporacyjnych, jak i ma艂ych, rodzinnych przedsi臋biorstw. Jak tworzy膰 warto艣ciowe tre艣ci? O czym nale偶y pami臋ta膰?

    Copywriter, czyli osoba pisz膮ca teksty

    Copywriter, to osoba pisz膮ca teksty na potrzeby Internetu, ale nie tylko鈥aw贸d ten bez problemu mo偶na wykonywa膰 w domu. Profesj臋 t膮 cechuje r贸wnie偶 du偶a elastyczno艣膰 w doborze wsp贸艂pracownik贸w. Copywriting to przestrze艅 zawodowa z niskim progiem wej艣cia, co za tym idzie bardzo wiele os贸b zaczyna pracowa膰 na tym stanowisku, w przekonaniu, 偶e nie trzeba w copywritingu wi臋kszych kwalifikacji. Niestety, znajomo艣膰 ortografii i zasad j臋zykowych to nie wszystko. Wa偶na jest kreatywno艣膰, pomys艂owo艣膰, umiej臋tno艣膰 pracy pod presj膮 czasu, a tak偶e  nutka talentu. Aby powsta艂 profesjonalny tekst, kt贸ry porwie czytelnika, to  musimy nie tylko zainwestowa膰 sporo czasu, wyr贸偶ni膰 si臋 pomys艂owo艣ci膮 i otwarto艣ci膮 w danym temacie, ale te偶 wykona膰 specjalistyczny research. Jak tworzy膰 warto艣ciowe tre艣ci?

    warto艣ciowe tre艣ci

    Niech ca艂y 艣wiat b臋dzie inspiracj膮鈥

    Copywriter to osoba, kt贸ra czerpie wen臋 i inspiracje z otaczaj膮cego go 艣wiata. Tak, to w艂a艣nie w czasie codziennego spaceru po pracy, czy te偶 siedz膮c w tramwaju… do g艂owy mog膮 nam przyj艣膰 najlepsze z mo偶liwych pomys艂贸w. Nie bez znaczenia jest r贸wnie偶 nieustanna ch臋膰 zdobywania i poszerzania wiedzy. Copywriter, to specjalista, kt贸ry nierzadko pisze na tematy, kt贸re wymagaj膮 wykonania naprawd臋 solidnego researchu i zdobycia wielu praktycznych informacji. Tak naprawd臋 ka偶da zdobyta informacja w ci膮gu dnia tygodnia, czy miesi膮ca mo偶e nam si臋 kiedy艣 przyda膰 w chwili tworzenia konkretnego artyku艂u. Dlatego te偶 warto by膰 otwartym na nowe doznania, nowe prze偶ycia, inspiruj膮ce wra偶enia.

    Jak tworzy膰 warto艣ciowe tre艣ci? Czytaj, czytaj, czytaj…

    Copywriter cz臋sto nazywany jest mistrzem pi贸ra. Potocznie m贸wi si臋, 偶e osoba wykonuj膮ca ten zaw贸d musi wyr贸偶nia膰 si臋 tak zwanym lekkim pi贸rem. Warto zatem zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e to tak zwane lekkie pi贸ro nie bierze si臋 znik膮d. Tak jak sportowiec potrzebuj臋 regularnego treningu, aby odnosi膰 sukcesy, tak copywriter musi ca艂y czas trzyma膰 r臋k臋 na pulsie. Doskonale sprawdza si臋 trening czytania. Dziwne? W 偶adnym wypadku. Je艣li po艣wi臋cimy chocia偶by 15,20 minut w ci膮gu dnia na lektur臋 szybko zauwa偶ymy, 偶e nasze s艂ownictwo si臋 poszerza. Poznajemy nowe s艂owa, zwroty. Lokalizujemy b艂臋dy i wci膮偶 uczymy si臋 czego艣 nowego. Czytamy i jednocze艣nie  ch艂oniemy nowe zasady. Im wi臋cej czytamy, tym wi臋cej nie tylko wiemy o 艣wiecie, mamy wi臋ksz膮 wyobra藕ni臋, kt贸ra oczywi艣cie te偶 jest bardzo wa偶na i przydatna w tym zawodzie, ale przede wszystkim nasze teksty staj膮 si臋 bardziej zrozumia艂e, przyjazne dla czytelnika. Staj膮 si臋 lekkie鈥 P艂yn膮, a czytelnik ma przyjemno艣膰 z lektury. 

    Jak pisa膰 dobre teksty?

    Spr贸bujmy zatem przedstawi膰 w telegraficznym skr贸cie podstawowe zasady, dzi臋ki kt贸rym b臋dziemy mogli pisa膰 dobre i coraz lepsze teksty.

    • codziennie przeznaczaj chocia偶by 15 minut na czytanie,
    • b膮d藕 krytyczny wobec w艂asnego tekstu. Nie b贸j si臋 b艂臋d贸w, ale te偶 nie uciekaj przed nimi,
    • ucz si臋 od innych. S艂uchaj bran偶owych webinar贸w. Czytaj tematyczne ksi膮偶ki. Ws艂uchuj si臋 w to co doradzaj膮 bardziej do艣wiadczeni w tej materii,
    • pisz膮c tekst pami臋taj o tym, aby dopasowa膰 styl pisania do grupy docelowej, do kt贸rej aktualnie si臋 zwracasz. Innym j臋zykiem聽 musimy zwraca膰 si臋 do klient贸w firmy budowlanej, innym do os贸b zainteresowanych ofert膮 klubu fitness,
    • pisz nawet wtedy, kiedy masz gorszy dzie艅. My艣lisz, 偶e dzisiaj nic dobrego nie wyjdzie聽 twoich r膮k? Pisz mimo to… I na przek贸r temu… Trening czyni mistrza,
    • napisany tekst zostawiaj na moment i nast臋pnie czytaj go na g艂os. B艂yskawicznie us艂yszysz ewentualne b艂臋dy.

    Czy praca copywritera jest trudna?

    Wiemy ju偶 mniej wi臋cej jak pisa膰 dobre teksty? Czy jednak praca copywritera sama w sobie jest trudna? Na pewno nie jest to praca dla ka偶dego. Wbrew pozorom stworzenie merytorycznego warto艣ciowego tekstu, kt贸ry jednocze艣nie b臋dzie napisany przejrzystym mi艂ym dla oczu, czy te偶 uszu j臋zykiem nie jest proste. Zaw贸d ten wymaga r贸wnie偶 sporej samodyscypliny, samodzielno艣ci. Przed ka偶dym tekstem nale偶y wykona膰 rzetelny, du偶y research. Je艣li jednak stwierdzimy, 偶e jest to bran偶a, w kt贸rej chcemy si臋 realizowa膰, praca copywritera mo偶e dawa膰 nam bardzo du偶膮 satysfakcj臋 i rado艣膰. Codziennie b臋dziemy mogli przygotowywa膰 nowe i inspiruj膮ce zlecenia. Zdobywaj膮c informacj臋 do artyku艂贸w pog艂臋biamy wiedz臋 o 艣wiecie.聽