Prowadzisz firmę? Jesteś przedsiębiorcą? Z pewnością zależy Tobie, aby Twoja marka zaistniała w świadomości konsumentów, a tworzone kampanie przynosiły efekty. Mamy dobrą informację. Da się to zrobić. Podstawa to dobra strategia i przemyślany plan działania, według odpowiedniego schematu. Bardzo przydatny, a wręcz niezbędny podczas prowadzenia kampani reklamowych i zarządzania projektami okazuje się KPI (Key Performance Indicators) – kluczowy wskaźnik efektywności. Co oznacza tajemnicze KPI? Jak liczyć kluczowe wskaźniki efektywności? Jakie są jego najważniejsze cechy? Przeczytaj poniżej!
Co to jest KPI?
Jak wspomnieliśmy we wstępie tego tekstu KPI (Key Performance Indicators) to kluczowy wskaźnik efektywności. Cechy KPI zależą ściśle od charakteru branży w jakiej się poruszamy, cech przedsiębiorstwa, efektu końcowego jaki chcemy osiągnąć. Podstawą przy Key Performance Indicators jest liczba, która określa maksimum, jakie chcemy osiągnąć. Poprzez ten wskaźnik możemy nie tylko monitorować postęp kampanii, ale także weryfikować pracę całego zespołu. Dzięki temu każde zlecenie realizujemy sprawnie, owocniej, z satysfakcjonującym finiszem. Określenie kluczowych wskaźników efektywności pozwala na:
- zaplanowanie działań, rozdzielenie prac, a następnie sprawne monitorowanie postępów,
- zdefiniowanie ewentualnych błędów, problemów, które mogą pojawić się podczas kampani,
- opracowanie “planu naprawczego” błędów i wdrożenie go,
- określenie działań zapobiegawczych, mających na celu uniknięcie potyczek w przyszłości,
- zwiększenie wydajności pracy.
Przed określeniem kluczowych wskaźników efektywności musimy precyzyjnie ustalić co chcemy zmierzyć i jaki cel osiągnąć przez KPI. Im bardziej jasny i dokładny cel nadamy, tym dokładniejszą analizę uda nam się stworzyć.

Przykłady kluczowych wskaźników efektywności
Temat KPI wydaje Ci się “czarną magią”? Pozwól, że przejdziemy do konkretów i przedstawimy zalety wdrożenia KPI na konkretnych przykładach. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że rodzaj stosowanych Key Performance Indicators zależy ściśle od branży, w jakiej dane przedsiębiorstwo się porusza. Wyróżniamy między innymi KPI sprzedażowe, marketingowe, SEO. Poniżej przytoczymy kilka rozwiązań ze wszystkich tych przestrzeni.
- liczba wejść na stronę, z bezpośrednim przełożeniem na liczbę transakcji – badanie pomaga zweryfikować, jakie produkty najchętniej są kupowane przez klientów, które zakładki w sklepie są najczęściej odwiedzane i jaki to ma wpływ na bezpośrednią sprzedaż,
- ilość połączeń na godzinę w dziale call center w odniesieniu do sprzedaży,
- liczba produktów zamówionych w sklepie internetowym w stosunku do procenta zwrotów i reklamacji w danym okresie rozliczeniowym,
- współczynnik inwestycji w płatne kampanie reklamowe, czy też aplikacje w odniesieniu do darmowych odpowiedników,
- koszt kliknięcia w reklamę (CPC), a zrealizowane zamówienie,
- CPM – cost per mille – koszt 1000 wyświetleń w reklamę w porównaniu z zyskiem,
- CTR – (click thru rate) – współczynnik klikalności – przełożenie wyświetlanej reklamy do procenta kliknięcia w nią,
- Churn rate – wskaźnik rezygnacji. Określa procent klientów, którzy zrezygnowali lub ograniczyli korzystanie z danej usługi/produktu.
Porozmawiajmy o Twoich kluczowych wskaźnikach efektywności 🙂
KPI – jak liczyć?
To jak liczymy wskaźnik KPI zależy ściśle od działu, w którym się poruszamy oraz profilu działalności firmy. Wspólne kluczowe wskaźniki efektywności możemy oszacować, określając średni koszt sprzedaży (podział kosztów handlowych i przychodu). Możemy też wykonać raport pokazujący ile szans na kontakt biznesowy rzeczywiście przełożyło się na podpisanie kontraktu/współpracę.
Wskaźniki KPI
Powiedzieliśmy sobie na wstępie tekstu krótko, jakie są zalety wprowadzania Key Performance Indicators w swojej działalności. Warto jednak o zaletach KPI powiedzieć nieco więcej. Przede wszystkim generowanie wskaźników KPI pozwala lepiej organizować pracę zespołu i przede wszystkim obliczać budżet, jaki przeznaczamy na reklamę. Dzięki wskaźnikom Key Performance Indicators unikamy popełniania błędów. Możemy lepiej obserwować, jakie działania przekładają się bezpośrednio na sukces firmy. Im bardziej solidny raport, tym więcej kampanii, prac opracowanych w tzw. “punkt”. Warto z dużą uwagą podejść do wyników raportu KPI i właściwego wyciągania wniosków.