optymalizacja konwersji strony internetowej

Optymalizacja konwersji ÔÇô na czym to polega?

Wsp├│┼éczynnik konwersji strony to wa┼╝ny wska┼║nik analityczny, kt├│ry informuje o efektywno┼Ťci i skuteczno┼Ťci dzia┼éa┼ä reklamowych, a tak┼╝e zdolno┼Ťci strony do uzyskiwania okre┼Ťlonych reakcji ze strony potencjalnych klient├│w. Zbyt niski poziom wsp├│┼éczynnika konwersji w du┼╝ej mierze oznacza, ┼╝e strona z jakich┼Ť powod├│w nie spe┼énia oczekiwa┼ä u┼╝ytkownik├│w. W takiej sytuacji potrzebna jest optymalizacja wsp├│┼éczynnika konwersji na stronie, kt├│ra pozwala zwi─Ökszy─ç liczb─Ö aktywno┼Ťci u┼╝ytkownik├│w na stronie.

Czym jest konwersja strony internetowej?

Konwersja strony internetowej wyra┼╝a liczb─Ö aktywno┼Ťci w odniesieniu do liczby unikalnych ods┼éon lub sesji. Prowadz─ůc stron─Ö internetow─ů mamy okre┼Ťlone cele: dla sklepu internetowego jest to sprzeda┼╝ jak najwi─Ökszej liczby produkt├│w, z kolei dla strony firmowej zach─Öcenie potencjalnych klient├│w do kontaktu i skorzystania z dost─Öpnych us┼éug. Aby uzyska─ç okre┼Ťlone reakcje ze strony u┼╝ytkownik├│w, trzeba stworzy─ç zaufan─ů stron─Ö, kt├│ra b─Ödzie dostarcza┼éa niezb─Ödnych informacji, a tak┼╝e odpowie na wszelkie pytania nurtuj─ůce potencjalnego klienta.

Innymi s┼éowy, kwestia wsp├│┼éczynnika konwersji to bardzo istotny wska┼║nik dla bran┼╝y e-commerce. Na jego podstawie mo┼╝na oceni─ç efektywno┼Ť─ç dzia┼éa┼ä reklamowych. Plusem jest mo┼╝liwo┼Ť─ç dostosowania parametr├│w celem uzyskania jak najdok┼éadniejszych wynik├│w. Istnieje np. mo┼╝liwo┼Ť─ç obliczenia konwersji sprzeda┼╝y pochodz─ůcej z reklam oraz p┼éatnych link├│w. Dzi─Öki temu mo┼╝na oceni─ç, czy dzia┼éania przynios┼éy po┼╝─ůdane rezultaty. Optymalizacja konwersji to proces, kt├│ry ma na celu zwi─Ökszy─ç liczb─Ö po┼╝─ůdanych reakcji ze strony u┼╝ytkownik├│w. Istnieje wiele r├│┼╝norodnych sposob├│w na to, aby nak┼éoni─ç u┼╝ytkownika do okre┼Ťlonego dzia┼éania.

O czym informuje wska┼║nik konwersji strony?

Wsp├│┼éczynnik konwersji jest cz─Östo bagatelizowany przez w┼éa┼Ťcicieli stron internetowych, a to spory b┼é─ůd, bior─ůc pod uwag─Ö, jak wiele cennych informacji dostarcza nam ten wska┼║nik. Za┼é├│┼╝my, ┼╝e Twoja strona generuje du┼╝─ů liczb─Ö unikalnych ods┼éon, ale pomimo du┼╝ego ruchu na stronce niewiele z tego wynika. Potencjalni klienci nie zak┼éadaj─ů konta, nie zadaj─ů pyta┼ä, nie realizuj─ů zakup├│w. Dlaczego? No w┼éa┼Ťnie, aby optymalizacja konwersji by┼éa skuteczna trzeba znale┼║─ç powody, dla kt├│rych liczba reakcji jest tak ma┼éa. W przypadku sklepu internetowego mo┼╝e to by─ç szeroki wachlarz czynnik├│w, pocz─ůwszy od w─ůskiej oferty poprzez wysokie ceny, a┼╝ po ma┼éy wyb├│r form p┼éatno┼Ťci.

Z kolei wysoki wska┼║nik konwersji na stornie informuje o tym, ┼╝e podj─Öte dzia┼éania marketingowe przynios┼éy oczekiwane rezultaty i wywo┼éa┼éy odpowiedni─ů reakcj─Ö ze strony potencjalnych klient├│w. Tutaj warto nadmieni─ç, ┼╝e optymalny wska┼║nik i tak nie jest zbyt wysoki. ┼Ürednia niezale┼╝nie od bran┼╝y i lokalizacja wynosi ok. 3%, co oznacza, ┼╝e na 100 unikalnych ods┼éon raptem 3 przynios─ů reakcj─Ö. W praktyce jednak jest to bardzo dobry wynik, zw┼éaszcza, gdy ruch na stronie jest du┼╝y.

optymalizacja konwersji strony internetowej

Jak można sprawdzić współczynnik konwersji?

Wsp├│┼éczynnik konwersji jest obliczany na podstawie prostego wzoru matematycznego. Wystarczy podzieli─ç liczb─Ö po┼╝─ůdanych reakcji przez liczb─Ö unikalnych ods┼éon (ewentualnie ods┼éony pochodz─ůce z klikni─Ö─ç w reklamy), a nast─Öpnie pomno┼╝y─ç przez 100%. W ten spos├│b uzyskamy wynik procentowy, kt├│ry b─Ödzie wyra┼╝a┼é stosunek po┼╝─ůdanych reakcji do ruchu na stronce www. Tutaj warto jednak zwr├│ci─ç uwag─Ö, jakie kryteria bierze pod uwag─Ö wybrane narz─Ödzie. Wiele z nich uwzgl─Ödnia bowiem unikalne ods┼éony, podczas gdy Google Analytics bierze pod uwag─Ö ca┼é─ů pojedyncz─ů sesj─Ö, co wydaje si─Ö bardziej miarodajne, bior─ůc pod uwag─Ö to, w jakim celu odwiedzamy strony internetowe.

Du┼╝ym plusem jest mo┼╝liwo┼Ť─ç swobodnego wyboru kryteri├│w. Na pewno nale┼╝y zastanowi─ç si─Ö, jakie po┼╝─ůdane reakcje b─Öd─ů uwzgl─Ödniane przez konwersj─Ö. Mo┼╝emy tu wymieni─ç: rejestracj─Ö konta, zapisanie si─Ö do newslettera, wype┼énienie formularza, pobranie pliku, obejrzenie udost─Öpnionego filmu, zrealizowanie zakup├│w na stronie. Je┼Ťli chcesz sprawdzi─ç efektywno┼Ť─ç ostatniej kampanii Google Ads, jako liczb─Ö ods┼éon mo┼╝esz wpisa─ç wy┼é─ůcznie ods┼éony pochodz─ůce w┼éa┼Ťnie z p┼éatnych link├│w. To u┼éatwia oszacowanie, czy podj─Öte dzia┼éania okaza┼éy si─Ö op┼éacalne.

Jaki wska┼║nik konwersji jest uznawany za wysoki?

Z og├│lnodost─Öpnych raport├│w wynika, ┼╝e ┼Ťredni wska┼║nik konwersji niezale┼╝nie od bran┼╝y oraz lokalizacji wynosi ok. 3%. W raportach mo┼╝emy natomiast znale┼║─ç bardziej szczeg├│┼éowe informacje na temat konkretnych obszar├│w rynku. W bran┼╝y e-commerce, najlepsze wyniki na poziomie nawet 4% osi─ůgaj─ů sklepy zwi─ůzane z odzie┼╝─ů i obuwiem, a tak┼╝e zdrowiem i piel─Ögnacj─ů. Z kolei sklepy internetowe oferuj─ůce klientom elektronik─Ö, narz─Ödzia czy akcesoria domowe osi─ůgaj─ů ┼Ťredni wska┼║nik na poziomie 2-3%. Wiele zale┼╝y tak┼╝e od lokalizacji ÔÇô w jednych krajach u┼╝ytkownicy s─ů z natury bardziej aktywni, a w innych mniej. Mo┼╝e to mie─ç zwi─ůzek z zamo┼╝no┼Ťci─ů u┼╝ytkownik├│w, ale r├│wnie┼╝ cenami. W Polsce ┼Ťredni wska┼║nik konwersji bez podzia┼éu na bran┼╝e wynosi ok. 2,2%. Dlatego, optymalizacja konwersji powinna najpierw realnie oszacowa─ç, jak dobrze wypada wynik na tle konkurencji.

Porozmawiajmy o Twoim eCommerce ­čÖé




    Wype┼éniaj─ůc powy┼╝szy formularz, wyra┼╝asz zgod─Ö na przetwarzanie danych osobowych przez firm─Ö COSMOSEO. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W ka┼╝dym momencie mo┼╝esz wycofa─ç udzielon─ů zgod─Ö.

    Dlaczego współczynnik konwersji jest zbyt niski?

    Istnieje wiele powod├│w, dla kt├│rych wsp├│┼éczynnik konwersji mo┼╝e by─ç niezadowalaj─ůcy. Aby optymalizacja konwersji by┼éa op┼éacalna, konieczne jest znalezienie powod├│w, dla kt├│rych potencjalni klienci nie wykonuj─ů okre┼Ťlonych aktywno┼Ťci na stronie. Na przyk┼éadzie sklepu internetowego, do potencjalnych powod├│w niskiego wska┼║nika konwersji mo┼╝emy zaliczy─ç:

    • Wolne wczytywanie si─Ö kolejnych podstron,
    • Zagmatwany uk┼éad sklepu i trudna nawigacja,
    • W─ůski wyb├│r produkt├│w,
    • Zbyt wysokie ceny (wy┼╝sze ni┼╝ u bezpo┼Ťredniej konkurencji),
    • Brak najwa┼╝niejszych informacji o procesie realizacji zam├│wie┼ä,
    • Brak pe┼énego zaufania do strony internetowej,
    • Zbyt skomplikowany proces sk┼éadania zam├│wie┼ä,
    • Niedostateczny wyb├│r metod p┼éatno┼Ťci,
    • W─ůski wyb├│r form dostawy.

    W┼éa┼Ťciciele sklep├│w internetowych notuj─ůcych dobre wyniki sprzeda┼╝y cz─Östo nie sprawdza, jak prezentuje si─Ö wsp├│┼éczynniki konwersji. To b┼é─ůd. Mo┼╝e si─Ö bowiem okaza─ç, ┼╝e w odniesieniu do ruchu na stronie wska┼║nik sprzeda┼╝y jest do┼Ť─ç niski. To oznacza, ┼╝e nie wykorzystujemy pe┼énego potencja┼éu posiadanej strony internetowej. Co mo┼╝na zrobi─ç w takiej sytuacji? Najlepszym rozwi─ůzaniem b─Ödzie optymalizacja konwersji.

    Dzia┼éanie optymalizacji konwersji ÔÇô w jaki spos├│b przebiega?

    Nawet niewielkie zmiany na stronie internetowej mog─ů przynie┼Ť─ç ogromne zmiany. Czasem wystarczy zmieni─ç kolor przycisku lub sprawi─ç, aby by┼é on bardziej widoczny, aby znacznie wi─Öksza liczba u┼╝ytkownik├│w w niego klikn─Ö┼éa. Dlatego optymalizacja konwersji wcale nie musi by─ç kosztownym procesem. Kluczow─ů kwesti─ů jest znalezienie powod├│w, dla kt├│rych pomimo du┼╝ego ruchu na stronie nie udaje si─Ö wygenerowa─ç po┼╝─ůdanej liczby reakcji. Optymalizacja konwersji sk┼éada si─Ö tak naprawd─Ö z trzech najwa┼╝niejszych krok├│w:

    Krok 1: Audyt strony i szukanie przyczyn niskiej konwersji,

    Krok 2: Wprowadzanie zmian ukierunkowanych na lepsz─ů konwersj─Ö,

    Krok 3: Mierzenie wynik├│w i w razie potrzeby wprowadzanie kolejnych zmian.

    Ze wzgl─Ödu na zakres dost─Öpnych dzia┼éa┼ä mo┼╝emy wymieni─ç naturalne sposoby zwi─Ökszania wi─Ökszej konwersji (bardziej czytelna strona, wi─Öksze zaufanie u┼╝ytkownik├│w), jak r├│wnie┼╝ sposoby ÔÇ×wymuszoneÔÇŁ. Tutaj mo┼╝emy wskaza─ç chocia┼╝by zach─Öcanie u┼╝ytkownik├│w do okre┼Ťlonych aktywno┼Ťci w zamian za nagrody, np. kod rabatowy na nast─Öpne zakupy.

    Co mo┼╝na zmieni─ç na stronie w trakcie optymalizacji?

    Optymalizacj─Ö konwersji warto rozpocz─ů─ç od tych aspekt├│w funkcjonowania strony, z kt├│rymi najcz─Ö┼Ťciej maj─ů styczno┼Ť─ç potencjalni klienci. D─ů┼╝ymy do tego, aby maksymalnie zwi─Ökszy─ç wygod─Ö korzystania ze strony, a tak┼╝e u┼éatwi─ç odnajdywanie oczekiwanych informacji. Oto niekt├│re czynno┼Ťci, kt├│re mog─ů mie─ç najwi─Ökszy wp┼éyw na popraw─Ö wsp├│┼éczynnika konwersji:

    • Przejrzysta szata graficzna oraz intuicyjne nawigowanie na stronie,
    • Czytelny formularz kontaktowy umo┼╝liwiaj─ůcy ┼éatwy kontakt ze sprzedawc─ů,
    • Obszerny dzia┼é wsparcia klienta oraz odpowiedzi na najcz─Ö┼Ťciej zadawane pytania (FAQ),
    • Przyciski Call To Action zach─Öcaj─ůce u┼╝ytkownika do konkretnego dzia┼éania,
    • ┼üagodna i przyjemna dla oka kolorystyka, w tym intuicyjne kolory przycisk├│w,
    • Prezenty za wykonan─ů aktywno┼Ť─ç, np. rabat za zarejestrowanie konta w sklepie,
    • Stworzenie dzia┼éu opinii i pod─ů┼╝anie za oczekiwaniami klient├│w,
    • ┼üatwy oraz intuicyjny proces sk┼éadania zam├│wie┼ä w sklepie.

    Skuteczno┼Ť─ç powy┼╝szych dzia┼éa┼ä mo┼╝na sprawdza─ç za po┼Ťrednictwem test├│w A B. Jak ┼éatwo si─Ö domy┼Ťli─ç, w tych testach analizuje si─Ö wsp├│┼éczynnika konwersji przed i po wprowadzeniu zmian. To prosty spos├│b, aby sprawdzi─ç, czy optymalizacja konwersji przynios┼éa oczekiwane rezultaty. Proces optymalizacji konwersji kontynuuje si─Ö a┼╝ do momentu uzyskania zadowalaj─ůcego wsp├│┼éczynnika konwersji. W tym miejscu warto wspomnie─ç, ┼╝e ┼Ťredni wska┼║nik konwersji w Polsce dla wszystkich bran┼╝ e-commerce wynosi ok. 2,2%. Wynik w tej granicy jest zatem bardzo dobry.

    Prawid┼éowa optymalizacja konwersji powinna by─ç r├│wnie┼╝ dostosowana do specyfiki strony internetowej. Na nieco inne kwestie zwracaj─ů uwag─Ö klienci sklepu, a na inne osoby odwiedzaj─ůce wizyt├│wk─Ö internetow─ů firmy. Dlatego te┼╝, fachowcy ┼Ťwiadcz─ůcy us┼éugi w zakresie optymalizacji konwersji zawsze bior─ů pod uwag─Ö specyfik─Ö strony, jak r├│wnie┼╝ indywidualne oczekiwania ze strony jej w┼éa┼Ťciciela. W ten spos├│b proces jest du┼╝o bardziej efektywny.

    Jak mo┼╝na podnie┼Ť─ç wska┼║nik konwersji strony?

    Na pewno warto wskaza─ç dwie techniki, kt├│re pozwalaj─ů zwi─Ökszy─ç wsp├│┼éczynnika konwersji na stronach, kt├│re s─ů dopracowane pod k─ůtem wizualnym i technicznym. Pierwsza z nich to przyciski Call to Action. Takie przyciski s─ů podlinkowane i prowadz─ů do podstrony, kt├│ra ma zach─Öci─ç do konkretnego dzia┼éania. Mo┼╝e to by─ç np. formularz rejestracyjny dla nowych klient├│w. Mog─ů to by─ç r├│wnie┼╝ banery oferuj─ůce zni┼╝ki i prowadz─ůce do produkt├│w, kt├│re aktualnie mo┼╝na kupi─ç taniej. Jak sama nazwa wskazuje, zadaniem tego typu przycisk├│w jest zach─Öcenie u┼╝ytkownik├│w do dzia┼éania na testy a b.

    Jak wygl─ůda optymalizacja wsp├│┼éczynnika konwersji?

    Kolejn─ů kwesti─ů s─ů prezenty za aktywno┼Ť─ç. Warto zauwa┼╝y─ç, ┼╝e strony oferuj─ůce klientom prezenty i upominki osi─ůgaj─ů najwy┼╝szy wska┼║nik konwersji, kt├│ry mo┼╝e osi─ůgn─ů─ç poziom nawet 4-5%. Bran┼╝a e-commerce ch─Ötnie korzysta z tego rozwi─ůzania, o czym zreszt─ů mo┼╝na si─Ö przekona─ç realizuj─ůc zakupy w dowolnym sklepie internetowym. Bardzo cz─Östo nowi klienci maj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç otrzymania okre┼Ťlonej zni┼╝ki na pierwsze zakupy po zapisaniu si─Ö do newslettera. Wska┼║nik konwersji mo┼╝e poprawi─ç tak┼╝e program lojalno┼Ťciowy, kt├│ry b─Ödzie zach─Öca┼é do wi─Ökszej aktywno┼Ťci sta┼éych klient├│w.

    Profesjonalna optymalizacja współczynnika konwersji strony internetowej

    Optymalizacja konwersji strony internetowej to coraz popularniejsza us┼éuga, kt├│r─ů ┼Ťwiadcz─ů firmy zajmuj─ůce si─Ö marketingiem internetowym. Tak┼╝e agencje SEO coraz cz─Ö┼Ťciej oferuj─ů swoim klientom takie us┼éugi. Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e proces optymalizacji konwersji wymaga sta┼éego analizowania wynik├│w, w celu sprawdzenia, czy podj─Öte dzia┼éania przynosz─ů oczekiwane rezultaty. To z kolei wymaga dost─Öpu do profesjonalnych narz─Ödzi analitycznych. W zwi─ůzku z tym, zadanie optymalizacji konwersji warto powierzy─ç specjalistom, z kt├│rymi szybciej mo┼╝na uzyska─ç satysfakcjonuj─ůce wyniki.